Vecka 33!

publicerat i Graviditet 27 veckor --> BF!;
Nu går vi in i vecka 32+0!
Igår hände det ännu något nytt på vår spännande resa mot en familj på 3! Lillen i magen hade hicka, det var första gången som jag kände det och då kallade jag på Pontus och han kände också det! REN LYCKA! Jag började gråta så glad jag blev. Imorse låg vi och tittade på Tv då lillen helt plötsligt sprallade till så mycket att hela magen skakades runder, som vi skrattade! Älskade lilla hjärtat! <3 
 
Lilla Hjärtat: Vikt: ca 2200gr, Längd ca 45cm
(källa http://www.1177.se/Skane/Tema/Gravid/Graviditeten/Graviditetskalender/Graviditeten-vecka-for-vecka/#section-3)  Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att 'andas' fostervatten. Om barnet skulle födas nu kan det under ett par veckors tid behöva lite andningshjälp, extra värme och hjälp att få i sig tillräckligt med näring för att må bra.Det finns gott om fostervatten, det är vanligt att det finns nästan en liter. Vattnet gör att fostret kan röra sig fritt och att livmodern inte trycker direkt mot fostret. Fostervattnet är lite grumligt, vitaktigt i färgen och har en doft som påminner lite om hav och tång. Förutom att gråta så kan nu bebisen göra allt som en nyfödd 40 veckors bebis kan. Det börjar bli trångt om utrymme inne i livemodern, men bebisen kan fortfarande sparka och röra sig. Den sover mycket under den här perioden, precis som en nyfödd bebis.
 
Jag: Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet! Din livmoder befinner sig nu c:a 15 cm ovanför din navel. Under de sista veckorna upplever många att de behöver kissa oftare. Livmodern trycker på urinblåsan och kan göra att du behöver gå på toaletten ofta. Din livmoder har blivit c:a 500 gånger större än den var innan du blev gravid! Produktionen av röda blodkroppar har nu börjat komma ikapp och blodbristen och andfåddheten som du kanske upplevde tidigare börjar avtaga under den här perioden.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica:

Såg att du har bf dagen efter mig så var bara tvungen att lämna ett litet hej haha :)

Svar: vad roligt!, det är så spännande!
pinkmum.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Nina - med lillflickan i magen:

visst är det magiskt att känna det lilla livet därinne? det känns som en klocka när de hickar, gör det det på dig också? :P
min har haft hicka nästan varje dag sedan vecka 15 så jag blir nästan irriterad på det när jag har en dålig gravid-humördag ... (A) känns som om jag har en klocka i magen ;)

Kommentera inlägget här :