Vecka 24

publicerat i Graviditet 13-26 veckor;
Wiho nu springer vi in i vecka 24 (23+0), nu tycker jag att tiden går undan här. Det händer så mycket. Men det lär väl bara gå någon vecka och sen tycker jag att allt tar för lång tid och bara vill ha min lille pojk hos mig. Igår ville han inte spralla alls blev nästan orolig men i morse vaknade jag av hans knuffar där inne. Det var ren lycka! 
 
Mina bröst är gigantiska och det kommer mjölk från dem. Benen har börjat svullna och jag är ofta väldigt trött i benen. Jag drömmer mycket, har svårt att sova en sammanhängande sömn, speciellt då jag vaknar med kramp i vaderna. Jag har även börjat vagga lite när jag går, snart kommer pingvin stadiet som jag hoppades att slippa haha. De där fina bristningarna har tittat fram de senaste veckorna men denna veckan har de bara blivit fler. 
 
Lilla hjärtat: Bebisen väger runt 700gram, vilket är en viktökning på 100gram på en vecka. Från hjässa till häl mäter bebisen ungefär 30 centimeter. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna (alveolerna) inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft. Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne. Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.
 
Jag: Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.
 
Ett 24 veckor gammalt foster som är 30 centimeter långt.
 

Kommentera inlägget här :