Vecka 21 (140 dagar kvar!)

publicerat i Graviditet 13-26 veckor;
Nu går jag in i vecka 21( 20+0), har gått 140 dagar och har 140 dagar kvar till BF! Helt underbart, magen bara växer och är rund och fin. 
 
Lilla Hjärtat: Mäter denna vecka ca 18 cm lång och väger runt 300g.
Den snabba tillväxten har dämpats men det händer ändå en hel del. 
Vid vecka 11 kunde bebisen matsmältningsorgan trycka näring genom
matsmältningskanalerna och nu i v. 21 kan man se på ultraljudet hur fostret 
sväljer fostervatten. Bebisen tränar nämligen sina matsmältningsfunktioner.


Jag: Livmodern når ca 1 cm ovanför naveln och mäter ungefär 19-22 cm från
blygdbenet till livmoderstopp. Följer man normalkurvan för viktökning brukar
man ha gått upp mellan 4,5 - 6,5 kg, (Det gör inte jag då jag har gått upp mer än så)
Vid den här tiden i graviditeten börjar många kvinnor samla på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen. Jag känner att jag börjar få ont i fötterna om jag går för länge. Jag har en hel del huvudvärk främst på kvällarna. Sen sover jag jätte dåligt på nätter, vaknar från och till hela tiden. Jag är hungrig konstant och tänker bara på vad jag kan äta nästa gång jag tittar i kylen! 

Kommentera inlägget här :