Vecka 37

publicerat i Graviditet 27 veckor --> BF!;
Nu går vi in i vecka 37 (36+0) Denna veckan har jag samlat på mig stora mängder vätska, mina lår, vader och framför allt fötter är så svullna så att när jag trycker på dem blir det gropar. Armarna och fingrarna är också svullna men inte så illa som benen. Jag sover väldigt dåligt nu, vaknar 4-6 gånger per natt och har svårt att ta mig upp ur sängen för att gå på toa. Lilla hjärtat rör sig där inne men mer försiktigt än vad han gjort innan, det är väl klart med tanke på hur liten plats han har. 
 
Lilla Hjärtat: vikt: ca 3000gr, Längd ca 48cm. Nu betraktas barnet som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas, mellan vecka 37 och 42. De allra flesta barn har vänt sig med huvudet nedåt. Ibland har huvudet sjunkit ner ordentligt i bäckenet och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån. Det är en fördel om barnet kommer ut med huvudet först eftersom huvudet är hårdare och större än resten av kroppen. Dessutom går förlossningen lättare. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar.
 
Jag: Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sandra:

Vilket fint foto! :) Inte länge kvar nu!

Svar: tack, nej nu är det nära, som vi längtar!!!
pinkmum.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Frida:

ursäkta tjatet hehe, men fy tusan va vacker du är. otroligt mysig bild!

Svar: åhh tack :) Det är inget tjat, blir jätte glad av sånna komentarer.
pinkmum.blogg.se

Kommentera inlägget här :