Komjölksprotein allergiker

publicerat i Charlie 1 - 1,5år;
Förlåt att jag inte skrivit på länge, jag har helt enkelt inte haft tid/ork att skriva men nu har jag en liten stund över och känner att jag måste skriva av mig lite. 
 
Häromdagen fick jag ett meddelande på facebook av en kvinna jag känner genom en förening. Hon gick på om att Charlie alltid har napp? (Genom att bara se mina facebook bilder..) Hon gick på om att det inte var bra för hans tänder osv. Jag blev så irriterad, han är 14 månader gammal och använder nappen som tröst och mys. Han har ingen napp när han leker utan den har han när han är trött, sitter i bilen eller ska sova.Jag känner att eftersom att jag är så ung så får jag ofta påhopp om sånna här löjliga saker men för mig är det ganska stort. jag blir sårad för det känns som att folk inte tror att jag kan ta hand om mitt barn och att jag inte kan göra det som är bäst för honom. 
 
Jag har ju ett bra tag, i princip sen Charlie slutade amma och började äta vanlig mat misstänkt att han inte tålde mjölk. På bvc har jag fått till svar var gång jag tagit upp det att vissa barn har snabbare magar än andra, han kräker pga slem när han är förkyld, han växer och håller vikten som han ska osv osv  Det har fått mig att tveka men jag bestämde mig för att köpa mjölkfri välling och en dag missade jag köpa ny och tänkte att en flaska vanlig välling gör väl inget men han kaskad kräkte efter en timme och sen fick han feber och blev jätte dålig i tre dagar! Av bara en flaska vanlig välling!, då fick jag nog och började ringa runt. På vårdcentralen var de ganska otrevliga mot mig och skickade mig till min bvc sköterska, efter att ha ringt henne och pratat in så ringde hon upp flera timmar senare och hon sa som hon sagt innan men denna gången var jag otroligt bestämd och krävde provtagning på honom! fyra dagara senare åkte Pontus med Charlie och tog blodprov.
 
Vi fick sedan vänta i 2,5 vecka innan Pontus ringde och efterlyste provsvaren, tillslut fick vi dem. Komjölkprotein allergiker. Då kände jag bara, gud vad rätt en mamma kan ha och så sjukt att sjukvården inte kan ta en förälder som är så säker på sin sak på allvar. En annan sak som hör till är ju att jag själv var komjölksprotein allergiker som liten och då är det större risk att barnet får det, inte ens detta gjorde att de lyssna mer på mig. 
 
Men nu fick jag verkligen bekräftelse på att jag hade rätt hela tiden. Detta blir ändå väldigt omvälvande för oss. Jag har alltid slarvat med min allergi men jag är inte alls så känslig längre och kan därför göra det. Men nu måste vi ju vara super nogranna. Bara det där att inte kunna ta en mjukglass tillsammans, ge honom en riskaka med smak osv. Där är ju mjölk i så mycket som man inte tänker sig att det är det i också. 
 
Men vi ska få remiss till en dietist som ska hjälpa oss att lägga upp en matplan för vår lilla prins. Jag hoppas att hans sömn, mage och allmänt mående kan bli bättre nu. Foto: Titta mormor min nya napp!
 

Kommentera inlägget här :