Charlie min Charlie

publicerat i Charlie 2år;
Nu går det undan i utvecklingen hos Charlie, så mycket nya ord, meningar och uttryck han har börjat med. innan kunde han säga "Nej jag göra det" men nu säger han "jag vill inte göra det". Ett tag körde han med att prata om sig själv i 3e person men det var bara en kort period och gick över väldigt snabbt. 
Han säger en hel de roliga saker nu, han räknar och sjunger rätt mycket också. .
Han säger tex "jag orkar inte mer" när man ber honom att plocka undan sina saker. Hahah 
Och häromdagen snubblade jag rakt in i garderoben och då säger han "oj förlåt mamma, du ha plåster?!" haha ;D
Innan idag sa jag till honom "nu slutar du Charlie innan jag blir arg!" Då sa han "mamma jag orkar inte mer, jag orkar inte arg mamma!" Då kan man inte låta bli att fnissa lite, han låter så allvarlig när han säger så.
 
Han älskar att sjunga både på engelska och på svenska. De sånger han mest sjunger just nu är "little finger", "fem små apor" (både på svenska och Engelska), "imse vimse spindel" (både på svenska och engelska) och "lilla snigel" 
 
Han har äntligen börjat att uppskatta böcker, han har en stor låda full med böcker, där hämtar han ofta böcker och vill att man ska läsa. De böcker som oftast kommer fram är "bockarna bruse" och böcker om bilar och brandbilar. Ibland kan han sitta lugn och titta på bildern och lyssna när man läser, han vill gärna vända blad själv. Men ibland vill han att det ska gå undan och de bläddrar han jätte fort som jag hinner inte alls läsa då försöker jag prata om vad som händer på bilderna istället. 
 
Andra favoriter just nu är hans bobby car, alla bilar i olika storlekar och modeller, hans tågbana, borrmaskin och hans pekplatta där han mest tittar på youtube klipp just nu. Han har även börjat få rätt på sina fingrar och kan styra de lite bättre vilket han själv tycker är super roligt så ibland kommer han och gör tummen upp och då ropar han "mamma titta, jag kan!!" Han visar även hur gammal han är på fingrarna.   
 
Charlie älskar djur av alla dess slag men han är fortfarande väldigt hårdhänt med djuren så man får verkligen ha honom under uppsikt. När vi åker bil och han ser något djur så ropar han rakt ut "mamma titta kossorna!! Muuuuu!!" "mamma titta hästarna!! iiieee" osv haha :D 
 
Han vill också göra allt själv nu och när man säger nej det går inte Charlie så säger han "Vi hjälpa sammans!!" för då tycker han att vi ska göra det tillsammans haha, För det mesta är han väldigt duktig med att förstå när man säger att det inte går att han gör det själv men när han inte får sin vilja då blir det ett himla liv! Han är en trotsmästare! och oj vilka gråa hår han kan ge mig! 
 
Han är väldigt förväntansfull inför att bebisen ska komma nu. Han såg en bebis när vi var i affären häromdagen och då utbrister han "åhh mamma titta bebis, den är så liiiiten, den har kommit ut nu" och när han ser bebis kläder så utbrister han med en gullig tillgjord röst "åhh mamma titta så sööööt, bebis ha den!". Han är överlycklig över att bebisen ska sitta i sin bilstol i sätet brevid honom! Vi får väl se hur glad han är när hon skriker en lång bilresa haha. 
 
Charlies bästa mening som han alltid säger innan han ska lägga sig "jag älskar dig, jag älskar dig mycket!" <3
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :