Glukosbelastning och BM besök v 30

publicerat i Charlie 2år, Gravid med Lillasyster 2015;
I Tisdags var jag hos min barnmorska Åsa kl 7:30, det var dax för glukosbelastningen.
Jag pratade mycket med Åsa om mitt mående, det har hänt väldigt mycket på sista tiden vilket har gjort att jag kommit ned i en svacka. Hon tog mig på största allvar och skickade remiss till kurator som bara arbetar med gravida! Det känns bra att jag tog på allvar och att jag ska få prata med någon, jag vill må bra när lillan kommer. 
Jag tog även upp min foglossning. Mitt senaste läkarbesök så blev jag sjukskriven tom den 20/9 och då hade jag även oregelbunden/för hög hjärtrytm, fick göra ctg och såg sådär ut, hade även för lågt blodtryck. Jag fick bara tipset att dricka mycket vatten och vila.
Men efter några dagar fick jag ett papper från försäkringskassan där det stod att de inte rekomenderade läkaren att sjukskriva mig på heltid. Jag blev så frustrerad och ledsen, jag berättade i varje fall detta för Åsa och hon tycker att jag ska åka till en läkare som faktiskt är utbildad till att arbeta med gravida så hon skrev en remiss och jag fick en tid hos honom på Tisdag. Ska ta upp min foglossning, mitt tryck i bröstet, mitt mående och Åsa tyckte även att jag skulle ta upp att bebis bara ligger på den ena sidan, Åsa tycker att det är väldigt märkligt att hon bara är på den sidan och aldrig på den andra sidan. Hon misstänker fortfarande att min livmoder är hjärtformad. Jag hoppas att han sjukskriver mig graviditeten ut så jag slipper känna sån oro över detta hela tiden, vi får se vad han säger. 
 
Resultaten av kontrollen: 
Blodtryck 120/80
Glukos: 7,5 vilket var godkänt - ingen diabetes
Urin: utslag på glukos annars ua (men inte så märkligt då jag kissade när jag redan hade druckit sockerblandningen haha) 
Hjärtljud: 140 slag/min
SF mått: 29cm lite över medelkurvan
Vikt + 17kg.
Magen i Tisdags v30 (29+2)
 
 

Kommentera inlägget här :