Babysim

publicerat i Charlie 3 år, Lilly 2-3 månader;
För 2 veckor sedan började vi på babysim med Lilly, gud vad roligt det är! Jag är så glad att vi lykades få till det så att vi kunde gå med Lilly. Med Charlie så tyckte jag att det var alldeles för dyrt i ystad och det enda andra jag hittade var utanför malmö och vi hade bara en bil då och den hade Pontus till jobbet. 
 
Första badbesöket kunde Pontus vara med, gud vad jag är glad för det! Jag tycker det är super kul när Pontus också kan få vara med och göra roliga saker med barnen. Där var förvånandsvärt många pappor, super roligt! Vi badar i hörby på lågedammsbadet och där finns tom ett omklädningsrum för man och kvinna tillsammans, super praktiskt när man har en bebis med sig. Det omklädningsrummet har de dock bara öppet när det är barnsim. Man duschade dock var för sig. 
 
Första gången så sjöng vi först en ramsa som handlade om vad de kunde göra,tex Lilly kan plaska, snurra, hoppa osv också skulle alla de andra härma :) Sen fick de ligga i magläge också höll man dem undermarna och fram vid huvudet så fick de simma också sa man "simma, simma, simma" så de ska koppla de orden med att sprattla med benen. Lilly fattade galoppen väldigt fort! De fick även ligga på ryggen en stund då skulle de antingen ha öronen ovanför vattnet eller under vattnet. Det uppskattade Lilly inte så värst. 
 
Vi använde en badbyxa som håller bajset inne, de rekomenderade oss att ha sån också hade jag två handdukar med mig till Lilly med tanke på att det kan ske någon olycka. Jag tog med mig babyskydde i som jag kunde sätta henne i efter att vi hade badat under tiden jag sköljde av mig. Fungerade utmärkt. Det är vädigt bra där för det finns skummgmmiskötbäddar som man lägger på golvet och kan byta om på bebisen på. 
 
Andra gången sjöng vi bä bä vita blubb, så när man skulle sjunga sista ordet i meningen så gick man ner i vattnet och bubblade med munnen i vattnet, det tyckte Lilly var super skojj. Sen fick vi gå in i en ring så att bebisarna fick titta på varandra och plaska lite mot varandra. Efter det så skulle vi "dyka" vi tog vattenkannor och hällde nätt över bebisens huvud också sa man "nu dyker vi" de orden ska vi sedan använda när vi lär bebisen att dyka. Ledaren berättade att bebisar har något som gör att de automatiskt stänger näsa och struphuvudet när de kommer under vatten, detta har de tills de är omkring 6 månader. Lilly strcker ut tungan var gång jag häller vatten över henne, skruttan. Hon blev inte upprörd men hon tyckte nog inte att det var det roligaste vi gjorde. Sen sjöng vi hjulen på bussen och gjorde rörselser med bebisen till den. Efter det fick alla barnen mötas i ringen igen och säga hejdå. 
 
 

Kommentera inlägget här :