Vecka 22

publicerat i Graviditet 13-26 veckor;
Nu går jag in i vecka 22!
 
Lilla Hjärtat: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och ca 28 cm från huvud till fot,  Han väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.


Jag: I takt med att jag blir tyngre kan jag också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna.(vilket jag har och det gör sjuuuukt ont!!) Benen kan svullna under dagarna. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Brösten börjar förmodlingen att läcka bröstmmjölk (på mig har det gjort det sedan vecka 16-17)  
 

Kommentera inlägget här :