Välling

publicerat i Charlie 5-6 månader;
Vi har varit iväg på 4H läger i en hel vecka och jag kan inte annat än att vara stolt över min fina pojke, han har skött sig super och varit jätte duktig, Charmig och jag kan knappt förstå att han är min! Jag är en riktigt stolt mamma. Jag måste säga att vi haft riktigt tur som har en så lätt, snäll och välmående kille. Ja jag avgudar min son! 
 
På tisdag blir han 6 månader! Helt galet vad tiden går fort! Håller man i hans händer så går han jätte fint framåt och han älskar det! Han älskar även att bada, det är bland det bästa som finns. Det trodde man inte för någon månad sen då han gallskrek bara man gick in i badrummet. Han sitter riktigt stadigt nu. Visst tippar han i mellanåt så man får ha kuddar runt om men han kan sitta i ca 1 minut utan problem. Han har inga tänder och det verkar inte vara några på gång just nu heller. Det kommer nog ska vi se :D Han har kommit på att det är kul att attackera min haka och gör det ofta och väl. Äta på mitt hår är också en av hans stora intressen!
 
Idag fick han prova på välling för första gången, han slurpade i sig 120ml med stor entusiasm och slocknade sedan gott. Så det lär vara något vi får börja med. Vi har fått hem rätt mycket provpåsar av både gröt och välling. Gröt äter han redan med stor aptit och nu lär det bli lite kvällsvälling också. Men jag ammar fortfarande 2-3 gånger på dagen och de få gångerhan vaknar på natten vilket inte är varje natt. Han brukar sova hela nätter nu men vaknar vid 4-5 tiden så då brukar jag amma honom och försöka få honom att somna om vilket oftast går väldigt bra. Han sover i sin egna säng till han vaknar då vid 4-5 då flyttar jag över honom så han sover mellan oss. 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sofia:

Hej! Tänkte bara säga hej, och vilken söt plutt ni har! Jag är en tjej född 92, från Jönköping och fick den 27/1 en pojke så våra är typ jämnagamla:) tror jg hittade din blogg på familjeliv så jag brukar kika in här då och då, är så kul att se er vardag. Tänkte höra med dig hur Charles matschema ser ut? :) och igår fick Vincent sin första välling, en flaska och samma här så somnade han så gott haha. Kör ni på majs eller havre? Är så svårt att veta då kag inte vet hur pass gluten dom små kan få i sig? Inte lätt att veta allt :D

Svar: Hej vad roligt att du hör av dig, det är kul att följa fler som har barn i samma ålder. specielt att du är rätt så jämngammal med mig (född 93) Jag kör på mild havrevälling från semper då det var den som han tyckte bäst om. Jag provade godnatt välling från nestle och han ratade den, ville inte alls äta. Jag har precis börjat få in ett matschema på honom. Vi vaknar lite olika tider så kör inte klockslag utan satsar mer på ca var tredje timme. Han ammas när han vaknar sen somnar han ofta om en stund och sen är han uppe en stund innan jag ger honom en portion med nestlé Havregröt (hallon/banan) och jag brukar ta i en klick smör och någon fruktpuré. Päron är hans favorit. Ca tre timmar senare får han någon riktig mat, det kan vara kyckling och potatis eller någon fisk, värmer den och lägger i en lite klick smör och ger vatten till. Skulle han inte bli mätt av den så får han lite tutte men det är ytterst sällan. ca 3 timmar senare får han mellis, det brukar vara någon yoghurt, finns speciella vid barnmaten som är till dessa små, man får ju inte ge dem vanlig yoghurt. sen får han tutte tills det är dax för kvällsmat, jag brukar försöka hålla honom uppe till ca halv 9 och då får han välling. Än så länge har vi inte riktigt fått in natt rutinen så ibland somnar han och ibland är han uppe en timme till. Det jobbar vi på. Bloggar du också?
pinkmum.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Sofia:

Hej igen! Okej då vet jag, intressant och se hur ni gör. Hur många mål blir det ca per dag som Charlie får? Jag bloggade rätt bra i början men nu känns det som vi haft full rulle på senaste tiden så har inte haft tid att blogga. Tänkte dock ta tag i den rätt snart :)

Svar: han får 6-7 mål om dagen om man räknar med nattmålen men ibland små ammar, han bara en liten slurk o så. Ah okej, jag förstår dig. Jag hinner inte skriva var dag men det är kul nä'r man väl hinner. För det är kul att ha och titta tillbaka på sen
pinkmum.blogg.se

Kommentera inlägget här :