Tiden stannade upp

publicerat i Charlie 1,5-2år;
Imorgon är det 5 veckor sedan det hemska hände oss, vårt liv kastades runt och vi kunde inte bo hemme på en hel vecka. Jag har haft svårt att bearbeta detta och fick ta och sjuka mig på jobb i några dagar för att komma på rätt bana igen. Det var en skräckupplevelse som jag hoppas att ingen annan ska behöva uppleva. För er som inte upplevde detta så kanske det hela låter lite fjantigt men för mig var det otroligt skrämmande och chockerande. 
 
Det hela började med en mysig fredags kväll, vi åt gott skrattade och diskade ihop, hade tända ljus och riktigt mysigt. När vi precis var klara med mat och disk så bestämde vi oss för att vi skulle gå ut med hundarna men vi hann aldrig klä på oss då vi hörde en rejäl smäll och sedan en till. Vad var det?  sa jag till Pontus, Pontus sprang ut utan skor och såg rök från garaget, han kom snabbt in igen och skrek i panik Var e brandsläckaren!!? Jag gav honom den och tog sedan på mig ett par gummistövlar och tog Charlie på armen och sprang ut. När Pontus öppnade dörren for lågorna mot honom och han smällde igen dörren igen och började spruta med brandsläckaren på en gavell som brann, jag agerade snabbt och ringde 112 - första och förhoppningsvis sista gången jag gjort det. Jag var lugn till en början men sedan höjjdes lågorna och lutades över vårt boningshus!! Jag skrek åt damen i luren, Grannarna kom från alla håll och kanter och försökte att hjälpa till så gott de kunde. En kom med en 2kgs brandsläckare i näven och var endast iklädd kallingar. Det var verkligen helt underbara grannar! 
 
Efter de längsta 7 minutrarna i hela mitt liv var brandkåren på plats. Jag drabbades av panik och fick följa med in till en granne med Charlie. Någon sprang in i boningshuset som nu började rökfyllas och tog ut hundarna och senare kom min bror och tog ut marsvinen. Allt som hände efter detta är ett rent kaos med bråk med försäkringsbolaget om allt möjligt och vi kunde inte bo hemma på en hel veckas tid pga rökskador i huset. Nu står vi här 5 veckor senare. Det som är kvar av garaget ligger fortfarande där ute. Ingen som kommit och tagit bort det än, däremot har det kommit en del oinbjudna gäster som velat rota i det och vissa bara otroligt nyfikna som stannat till utanför och tittat. Detta känns otroligt läskigt tycker jag. Jag vill inte dra hit en massa främmande människor man vet aldrig var de slutar rota... Dessutom så är det rätt farligt att rota i massorna där ute då något kan välta.
 
Garaget brann ned så gått det gick, förrådet är totalförstört, huset blev rök och lite fuktskadat. Alla verktyg, gräsklippare, pool, däck ja allt man har där ute är totalförstört. Vi klararde oss utan några skador (om man bortser från det psykiska). Det var otroligt nära att det tog fyr i huset och vi ska vara glada att vi hann ut så fort och att grannarna började spola med sin vattenslang direkt. Man är så himla hjälplös när det gäller eld!
 
Detta är anledningen till att bloggen stått stilla ett tag men nu tänkte jag att jag skulle försöka komma igång lite grann igen :) 
 
 

Kommentera inlägget här :